Інформаційна система управління освітою
Освітній портал Дніпропетровщини
Електронний дошкільний навчальний заклад
Електронний щоденник
Логістика шкільних автобусів
Електронна бібліотека
Електронна школа для дітей з особливими освітніми потребами
Електронна школа для обдарованих учнів
<"
Використання сучасних інформаційних технологій у
навчальному процесі позитивно впливає на способи подання змісту навчання,
управління навчально-пізнавальною діяльністю, стимулювання цієї діяльності,
контроль та перевірку, засвоєння навчального матеріалу.
З появою сучасної
комп'ютерної техніки в навчальних закладах відкриваються широкі перспективи
під час вивчення як природничо-математичних дисциплін, так і дисциплін
гуманітарного напрямку. З'явилися можливості показати недоступні для
безпосереднього спостереження явища та процеси в розвитку та динаміці,
доповнити й поглибити знання, перейти від одиничного до загального, від окремих
прикладів до формування понять.
Ще К.Ушинський
казав: «Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття — око,
вухо, голос, чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо, нюх і смак узяли
участь в акті запам'ятовування... За такого дружнього сприяння всіх органів в
акті засвоєння ви переможете навіть найледачішу пам'ять».
Різке зростання інформаційних потоків та широке
впровадження різноманітних інформаційних технологій практично в усі сфери
життєдіяльності людини зумовило структурні, функціональні й змістові зміни
цієї діяльності.
Мета державної політики щодо розвитку освіти полягає у
створенні умов для розвитку особистості й творчої самореалізації кожного
громадянина України, виховання покоління
людей, здатних ефективно працювати й навчатися протягом життя. Перед педагогами
постає завдання — оволодіти новими технологіями виховного процесу для
досягнення поставленої мети.
Олександропільська школа йде шляхом постійного оновлення
системи виховання та навчання, ставлячи перед собою мету підвищення якості знань
кожної дитини з максимальним урахуванням
її здібностей, інтересів. Учителі на передній план поставили завдання
оновлення змісту, підвищення продуктивності педагогічної праці, вироблення
інноваційного стилю діяльності учителів-предметників, створення умов для
самовдосконалення, самоствердження і самореалізації особистості як учня, так і
вчителя, що забезпечило впровадження динамічних, інтерактивних форм і
методів.
Одним із таких напрямків є використання
інформаційно-комунікаційних технологій
у НВП.Широке
застосування інформаційних технологій сприяє підвищенню пізнавального
інтересу, творчої активності учнів, дозволяє здійснювати особистісний підхід
та поетапне засвоєння учнями знань, умінь і навичок.
Пріоритетними
задачами базового курсу інформатики (5-9 класи) за умови впровадження
інформатики в закладі освіти є завдання уявити сучасну інформаційну картину
світу, оволодіти технологіями роботи з комп'ютером, набути навичок практичної
діяльності в галузі інформаційно-комунікаційних технологій. Реалізація цих
задач передбачає використання такої навчальної програми базового курсу
інформатики, що забезпечить володіння учнями наступними знаннями, навичками й
уміннями:
vсприймати продуктивну діяльність людини в суспільстві як
інформаційну діяльність;
vвиділяти інформаційний компонент в об'єктах і процесах;
vпроектувати різні типи інформаційних моделей об'єктів, процесів;
vпроводити
комп'ютерний експеримент;
vрозглядати комп'ютер як засіб проектування інформаційних
об'єктів;
vвикористовувати
апаратне й програне забезпечення для створення власних інформаційних продуктів;
vузагальнювати інформаційні процеси в системах різного
походження;
vоцінювати
автоматизацію інформаційних процесів як проектування окремих етапів
інформаційні технології;
vрозуміти базові поняття інформаційного управління
(поняття керуючої й керованої системи зворотного зв'язку);
vволодіти навичками аналітичної, оціночної й пошукової
діяльності.
Зміст базового
курсу передбачає більш детальніше вивчення алгоритмізації, методів роботи з
інформатизацією у формальному і формалізованому вигляді, технологій
інформаційного моделювання тощо. Курс інформатики все більше стає навчальним
засобом, який сприяє формуванні навичок "читання" графіки, однозначно
сприймати формули, бачити закономірності побудови таблиць тощо. Таким чином
основна школа дає уявлення основних сфер інформаційної діяльності людини.
Якщо основна школа дає уявлення основних сфер
інформаційної діяльності людини у суспільстві, то старша знайомить учнів з
основними видами інформаційної діяльності людини у галузі інформатики і
інформаційно-комунікаційних технологій (у вибраному професійному напрямі).
Навчання інформатики і інформаційним
технологіям у 10-11 класах включає базовий компонент, (теоретичні положення
необхідні для розуміння основ діяльності
людини в інформаційному просторі)—обов’язкові години шкільного
компоненту і профільний компонент, що здійснюється в процесі викладання курсів
за вибором «Основи інформатики»(5-6 кл) та «Інформаційні технології» (7-9 кл) —
більш детальніше вивчення інформаційних систем, забезпечення профілізації
навчання шляхом реалізації дидактичних прийомів (додаткові години технологій –
елективний курс «Інформаційні технології», гурткова робота — гурток
комп’ютерної графіки та позашкільне навчання в «ІНТЕРШКОЛІ»)
За умови впровадження курсу інформатики головними об'єктами
вивчення в старшій школі намагаємося
впроваджуватиінформаційні системи, у
тому числі системи управління інформаційними процесами, й інформаційними
технологіями, розробка яких побудована на реалізації системного підходу до їх
проектування. Вивчення інформаційних систем інтегрує в собі змістовий і
діяльний компоненти, які дають змогу формувати базові знання сучасної
професійної системно-інформаційної діяльності людини в суспільстві. При
цьомувраховуються особливості
упровадження курсу інформатики, що впливає на адаптацію учнів до подальшого
вивчення інформатики у вищих навчальних закладах.
З метою створення
комфортних умов адаптації учнів до продовження вивчення інформатики
використовуєтьсяметодика розробки
навчальної програмикурсу інформатики,
яка реалізована з окремих структурованих елементів її змісту (кожна навчальна
тема складається з навчальних модулів). Визначення цих модулів і їх наповнення
відбувається виходячи з мети і результатів навчання.
Водночас, вивчення
курсу інформатики в основній школі відповідає віковим психолого-фізіологічним
особливостям розвитку учнів, створює умови ранньої соціальної адаптації учнів,
реалізує принцип безперервності навчання. Усе це зумовлює особливу актуальність
розробки методології упровадження пропедевтичних курсів інформатики в школі
тарозробки особливої технології
програмної підтримки викладання.
Використання
комп'ютерно-орієнтованих засобів — не тільки потужний інструмент, а й певною
мірою партнер у педагогічній взаємодії, який надає учасникам НВП великі можливості,
адже переваги застосування нових інформаційних технологій виявляються саме у
вирішенні психолого-педагогічних проблем, пов'язаних із підвищенням
ефективності процесу навчання.
Сучасні
інформаційно комунікаційні технології все глибше проявляють себе у різних видах діяльності учнівських колективів; у роботі
з батьківською громадою; у науково-методичному забезпеченні освітньої
діяльності педагогів; у реалізації цільових творчих програм; у роботі органів
учнівського самоврядування.
Впровадження
інформаційних технологій для підвищення якості навчання виховання й управління
навчальним закладом допомагає вчителю зрозуміти, яким чином слід змінити свою
роботу і діяльність школярів, докорінно змінює взаємодію учня й вчителя.
Нині існують усі
організаційно-педагогічні умови впровадження в школу безперервного (з 2 до 11
класу) курсу інформатики, зокрема: розробка науково-обґрунтованого змісту
безперервного курсу інформатики, змістове наповнення якого за інформаційною значущості
й обсягом виходить за межі навчальних годин, обумовлених базовим навчальним
планом для загальноосвітніх навчальних закладів; розробка концептуальних основ
профілізації навчання в старшій школі, що по-новому розставила навчальні
акценти організації навчання інформатики (мету, планування, завдання, навчальні
технології тощо) в основній і старшій школі; позитивні результати щодо вивчення предметів "Комп'ютерна азбука" і
"Сходинки до інформатики" у початковій школі; достатній рівень
оснащеності комп'ютерною технікою нашої школи; психолого-педагогічна готовність
вчителів та керівництва до впровадження комп'ютерно-орієнтовних технологій
навчання та управління тощо. Це можна побачити на прикладі постійно діючої
творчої групи по впровадженню в дію електронної бази даних школи, роботі секції
інформаційно-комунікативних технологій «StarOl»
наукового товариства учнів «Співдружність», роботі гуртка «Комп’ютерна графіка»
Так, під час
проведення тематичних виховних годин, позакласних виховних заходів , родинних
свят, зборів класних колективів застосовуються різні форми роботи з
використанням мультимедійних презентацій, фото-, відеоматеріалів, підготовлених
як класними керівниками, так і творчими групами учнів
Сучасне суспільство
ставить перед системою освіти низку нових завдань, пов'язаних з оновленням
змісту освіти, розробкою й впровадженням нових форм навчального процесу, педагогічних
технологій і комп'ютерно-орієнтованих засобів навчання.
Однак слід пам'ятати,
що ані короткочасні курси, ані семінари або робочі групи не вирішать проблеми
створення моделі інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у навчальну
та виховну діяльність. Вони можуть бути лише відправною точкою. Тому чудовим
початком процесу професійного розвитку вчителів є створення груп ентузіастів
усередині педагогічного колективу, які в процесі своєї роботи обмінюються досвідом
і ставлять перед собою спільні завдання. Як показує досвід, досить плідною є
ідея долучення до складу груп учнів. У багатьох випадках учні готові взяти на
себе певну відповідальність і, як правило, володіють необхідним для реалізації
конкретних проектів досвідом роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями.
Застосування інформаційних технологій не принесе
очікуваних результатів, якщо вони існують самі по собі, окремо від інших, традиційних
методик. Саме це змушує нас говорити не стільки про долучення інформаційних технологій
до навчально-виховного процесу, як про проектування можливих зв'язків
інформаційно-комунікаційних технологій з іншими видами діяльності учнів та
педагогів. Головне, про що треба пам'ятати, — в центрі будь-якої діяльності,
експерименту стоїть учень — особистість, майбутнє України